except for a few small bruises, cuts, and scars, well - I'm fine

Marian Keyes är en otroligt duktig författare som har fått mig att både skratta och gråta åtskilliga gånger. Den här veckan på Gotland har hon fått mig att läsa 750 sidor utan att vilja släppa boken. Varenda ledig stund har jag greppat tag i den lila pärmen, hållit fast i den krampartat och känt mig som huvudpersonernas bästa vän. Lola Daly, Grace & Marnie Gildee och Alicia Thornton har skildrat sina problem och sina framgångar för mig och jag har försökt torka deras tårar och ge dem styrka. Men jag har även skrattat åt deras roliga tankegångar om tillvaron. Jag bryr mig om dem alla fyra.

Men boken har berört mig på ett annat sätt. Utan att det på något sätt måste ha blivit påverkat av att jag tycker mig känna bokens karaktärer. Boken handlar om något som står högt på min skräcklista. Något utav det obehagligaste jag vet och det jag är mest rädd att råka ut för.

En full man i Visby berättade för mig att kvinnor som har kontroll över sina män brukar kallas för dominor vilket var något nytt för mig. När jag nämnde att jag tyckte att det var läskigare om mannen hade kontroll över kvinnan backade han bakåt och höjde sina händer i en försvarsgest och svarade nickande ett kort: "Absolut." Vi tänkte båda på samma sak och han tycktes tycka att det var lika obehagligt som jag.

Marian Keyes' bok En förtjusande man tar upp kvinnomisshandel och kvinnlig svaghet på ett sätt som fick mig att vilja slå ihop boken flera gånger, men jag stannade troget kvar hos mina vänner för att försäkra mig om att allt inte gick helt åt pipsvängen. Men fyfan vad hon är bra på att skriva, och jag blir inspirerad varje gång jag läser hennes böcker.

Nu blev det här nästan en bokrecension vilket inte var meningen, men jag vill ändå avsluta med att citera vad tidningen Irish Times har skrivit om boken jag precis berättat om. Och om du har läst hela vägen hit, så är du troligtvis inte helt ointresserad..

"Han är förtjusande och ett monster. han drar in dig i sin värld, förför, smickrar dig och får dig att tr att du och endast du kan tillfredställa hans lustar - och han övertygar dig om att han bara uppfyller dina drömmar. Har du någon gång önskat att du fick dansa med djävulen? Marian Keyes beskriver på ett lysande sätt hur detta skulle vara och tro mig, du vill inte uppleva det."


Kommentarer
Postat av: Systeryster

Satsa på ett yrke där du skriver! Du skriver så jävla bra! Se till att göra något av det!

2009-07-12 @ 17:54:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback