de kan kalla oss fula men aldrig för grå

Idag när jag pratade med min jobbarkompis kom vi fram till att vi båda väldigt ofta får negativa reaktioner när vi säger att vi jobbar på Ica. Att vi får höra att vi "bara" sitter i kassan, eller att de tar för givet att det bara är ett tillfälligt jobb. Och när jag säger att jag trivs och tycker det är kul att gå till jobbet, brukar folk håna mig och fråga om jag ska "bli en sån som jobbar på Ica resten av mitt liv". Men att jobba i en matbutik är inte så "chill" som många tror, och det är heller inte så tråkigt som många tror.

Hur många vet att vi ibland jobbar från sju på morgonen till sex på kvällen? Eller hur det är att sitta på knä i flera timmar för att packa upp varor? Det sliter väldigt mycket på kroppen i allmänhet att bära tunga kartonger och inplastade drickor. Många av mina arbetskamrater har ont någonstans i kroppen på grund av att vi inte har tid att "bära rätt".

Och att sitta i kassan är långt ifrån slappt. Hur många kan PLU-nr på alla frukter i sin närmsta matbutik? Och hur många vet vad som krävs för att hantera alla kunder som kommer in, som är så otroligt olika varandra och du måste anpassa dig efter pratgladhet/tystnad, gladhet/ledsamhet, svensk/osvensk, vuxen/barn, blind/döv, pensionär/rullstolsbunden? Hur många kan skicka ett rekomenderat brev till Zimbabwe? Och hur många vet hur de ska göra när alla som jobbar på kvällen sitter i kassan och det är kö till Posten och pantmaskinen är full och står och tjuter?

Men framförallt - hur många vet hur kul det är att träffa stamkunder som vet vad man har gjort i helgen för att man berättade det på fredagen? Hur många vet hur roligt det är att åka pall? Och jag har högre timlön och bättre arbetstider än många av mina vänner och har dessutom massor med OB-timmar. Och för att svara på frågan om jag vill jobba på Ica resten av mitt liv brukar jag bara ställa en fråga tillbaka: Om jag skulle vilja det, skulle det vara så jävla dåligt då?

Att yrket butiksbiträde blivit så negativt stämplat tycker jag är konstigt, med tanke på hur mycket vi faktiskt måste kunna för att klara av det. Och ja, jag tycker att mitt jobb är roligt. Om jag vill jobba på Ica resten av mitt liv vet jag inte, men just nu vill jag inte sluta. Hade jag inte kommit in på Journalistprogrammet i höst så hade jag definitivt stannat kvar några år till, och jag har faktiskt till och med övervägt att tacka nej just för att jag trivs så bra på jobbet just nu, men inte vågat eftersom jag inte vet om jag får möjlighet att plugga där någon mer gång.

Så sluta se ner på oss för tusan. Att sälja mat är väl inte mindre värt än att bygga hus?

Kommentarer
Postat av: The Joel Jonsson side of life

Det här är nog det bästa jag läst på din blogg. Fan vad det krävs att vara en duktig butiksarbetare. De flesta skulle inte klara av det trots att de anser att de har ett "bättre" jobb.



Om jag hade haft större tummar hade jag gett tre tummar upp. Men nu blir det bara två små, tyvärr!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback