and it leaves a trail of broken parts behind

Det finns människor som framhäver att de alltid säger vad de tycker, och att om man frågar dem så får man alltid ett ärligt svar. Jag har, och har haft, flera sånna människor i min omgivning och uppskattar oftast den egenskapen. Ärlighet är ju något som vi människor värderar som en av de viktigaste egenskaperna hos människor vi på något sätt är knutna till och falskhet är något vi fördömer ordentligt.

Men jag anser ändå att ärlighet inte är något som vi kan dra en skarp linje runt. Ibland tycker jag att ärlighet inte är det bästa alternativet för att göra situationen till den bästa. Vi kanske inte måste påpeka att det högra tornet är snett på det sandslott som något kämpat med i flera timmar, och vi kanske inte måste säga att vi tycker att den nya frisyren som visas med ett leende på läpparna får personen att se ut som en pudel. Vi kanske inte heller måste säga att någon som älskar att åka slalom är usel på det, eller att presenten vi fick var hemsk.

Det finns en skillnad mellan att vara ärlig, och att vara elak. Och det är den linjen vi måste lära oss att se.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback