will you feel anything at all?

Ett ord som klingar illa i mina öron är åskådareffekten. Nu minns jag inte till hundra procent vad den innebär eftersom jag läste om den för kanske tre år sedan, men det jag vet är att man i en situation där man ser något som inte ser helt rätt ut ofta tvekar. Man funderar över om man verkligen behöver göra något, om folk kommer tycka att man är konstig som gör något eller om man själv kommer råka illa ut om man gör något. Man har bara några få ögonblick på sig att eventuellt agera och ofta funderar man sig igenom alla dessa ögonblick.

Igår bestämde jag mig för att jag skulle hoppa över de där ögonblicken, strunta i att resonera och bara göra. Utan att tänka tog jag fram min mobil och knappade in de tre siffrorna och meddelade att jag trodde att det skedde någon form av misshandel. Jag vet fortfarande inte om det spelade någon roll att jag ringde, jag vet inte om det var nödvändigt. Och helt ärligt så tycker jag fortfarande att det känns lite pinsamt, framförallt tanken på att ringa efter hjälp för en "skitsak" får mig att känna mig en aning osäker på min handling så här efteråt.

Men det jag vet är att det kan ha spelat roll, det kan ha varit tack vare mig som det gick ganska bra igår. Och om det någon gång är jag som behöver det, så skulle jag hellre vilja att någon annan agerade en gång för mycket än en gång för lite även om det innebär att personen skäms lite. Någon gång av de framtida gånger som jag väljer att agera redan i det första ögonblicket, på samma sätt som igår, så kommer det spela roll. Så jag tänker fortsätta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback