thank god I found the good in goodbye

Avslut och uppbrott är förknippat med jobbiga perioder. Det har blivit fel, man har misslyckats och man är sårad. För snart tre veckor sedan avslutades något i mitt liv som jag för några år sen aldrig trodde att jag skulle klara av att ta mig igenom. Jag såg det som något utav det värsta som skulle kunna hända mig, att jag skulle gråta floder och ångra saker jag gett och saker jag tagit. Önskat att jag gjort saker annorlunda, velat göra om eller helt enkelt velat radera. Men till min stora förvåning är det inte alls så. Jag ångrar inte en dag och jag tänker tillbaka på det som något som berikat mig, något som skrapat fram en del av mig som behövde komma ut. Det finns en gnutta sorg i mig när jag tänker på förhoppningar som fanns och tankar och känslor som sprudlade, men jag kan även se att dessa saker inte längre fanns kvar när avslutet kom. Det kom varken en dag för tidigt eller en dag för sent. Det var lika rätt som början var.

Jag har insett att allt i mitt liv är en bonus. Jag kan välja, och jag kan välja bort. Det gör alla typer av relationer och situationer så mycket mindre komplicerade. När jag förstod att jag kan känna utan att försvinna och att jag kan tänka utan att grubbla blev det klart för mig: det är inte mycket mer än mig själv jag behöver i hela livet, men på vägen kommer det dyka upp saker som kommer vara rätt och kännas som något evigt. Men det är inte fel att avsluta något som en gång varit för evigt.

Under många år av mitt liv fanns det personer runt mig som jag visste skulle vara med mig till döden. Idag skrev en av dem ett brev som rörde flera av oss till tårar. Vi är idag långt ifrån för evigt men inom oss vet vi alla att då var vi det. Då gav vi varandra livsgnista och knuffar för att ta oss framåt. Det var då, men det är inte nu. Det är inte sorgligt att tänka på uppbrottet eftersom jag blir varm i kroppen av glädje när jag tänker på de åren vi hade tillsammans. De var precis lagom många. Och det är den känslan som kommer vara för evig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback